بازنمایی مؤلفه‌های حفاظت از محیط‌زیست در رمان اشباح جنگل سوخته
بازنمایی مؤلفه‌های حفاظت از محیط‌زیست در رمان اشباح جنگل سوخته

آرش مهربان؛ فائزه عرب یوسف آبادی؛ علیرضا محمودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403

https://doi.org/10.22099/jcls.2025.51164.2063

چکیده
  نقد بوم‌گرا مطالعه‌ای بینارشته‌ای است که به بررسی تعاملات میان انسان و طبیعت در آثار ادبی می‌پردازد و تلاش دارد، نحوة بازتاب و تأثیرگذاری این تعاملات را در ادبیات تحلیل کند. این رویکرد از طریق ادبیات ...  بیشتر
بررسی تطبیقی آموزه‌های تعلیمی در اشعار ابراهیم ابوطالب و ناصر کشاورز
بررسی تطبیقی آموزه‌های تعلیمی در اشعار ابراهیم ابوطالب و ناصر کشاورز

عاطی عبیات؛ فریده سلامت نیا

دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 167-194

https://doi.org/10.22099/jcls.2023.46421.1967

چکیده
  بررسی تطبیقی آموزه‌های تعلیمی در اشعار ابراهیم ابوطالب و ناصر کشاورز چکیدهپژوهش حاضر با ماهیتی تطبیقی و میان رشته‌ای درباره‌ی آموزه‌های تعلیمی در آثار «ابراهیم ابوطالب» شاعر برجسته‌ی کودک ...  بیشتر
دیدگاه: گفت‌وگو با طرف سوم درباره‌ی تنگناهای ادبی و فلسفی در ترویج و تحقیق فبک در ایران
دیدگاه: گفت‌وگو با طرف سوم درباره‌ی تنگناهای ادبی و فلسفی در ترویج و تحقیق فبک در ایران

مرتضی خسرونژاد

دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 169-200

https://doi.org/10.22099/jcls.2020.5607

چکیده
  هدف مقاله‌ی حاضر گفت‌وگو با مروجان، محققان، دانشجویان و علاقه‌مندان فلسفه برای کودکان در ایران درباره‌ی تنگناهای ادبی و فلسفی است که برخی مروجان و محققان این قلمرو با آن مواجهند. به این منظور با بررسی ...  بیشتر
بررسی تطبیقی کهن الگوی کودک در قصه های کامل کیلانی و صمد بهرنگی بر مبنای نقد کهن الگویی (نمونه موردی 10 داستان از هر نویسنده)
بررسی تطبیقی کهن الگوی کودک در قصه های کامل کیلانی و صمد بهرنگی بر مبنای نقد کهن الگویی (نمونه موردی 10 داستان از هر نویسنده)

علی عندلیب؛ علی اصغر قهرمانی مقبل

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 123-148

https://doi.org/10.22099/jcls.2018.26061.1526

چکیده
  نقد کهن‌الگویی که برگرفته از آرای روان‌شناسانه‌ی کارل گوستاو یونگ است، در دوران معاصر از روش‌های مدرن نظریه‌ی نقد ادبی تطبیقی بر پایه‌ی نقد روان‌شناختی به‌شمار می‌رود که توجه بسیاری از منتقدان ...  بیشتر
لذت و اقتباس
لذت و اقتباس

ندا مرادپور

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 121-142

https://doi.org/10.22099/jcls.2017.3991

چکیده
  بررسی پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه‌ی اقتباس، نشان‌گر آن است که هرچند پژوهشگران به ساده‌نویسی و به‌کارگیری عنصرهای داستانی در بازنویسی‌ها توجه کرده‌اند و بازنویسان نیز کم و بیش از این ملاک‌ها در ...  بیشتر
بررسی چگونگی توجه به حقوق کودک در داستان بچه‌های قالیبافخانه «با تأکید بر حقوق کاردر نظام حقوقی ایران و اسناد بین‌المللی»
بررسی چگونگی توجه به حقوق کودک در داستان بچه‌های قالیبافخانه «با تأکید بر حقوق کاردر نظام حقوقی ایران و اسناد بین‌المللی»

حسین کیانی؛ الناز جهانگیری؛ سعیده حسن شاهی

دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 93-116

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3760

چکیده
  کار کودکان یکی از اساسی‌ترین معضلات اجتماعی عصر حاضر است. این پدیده هرچند درگذشته نیز وجود داشته،اما امروزه به دلیل تغییرات نظام‌های اقتصادی،اجتماعی و خانوادگی بیشتر مورد توجه است. در این میان ادبیات ...  بیشتر
بررسی شخصیت‌پردازی در داستان‌های خردسالان با تمرکز بر ۳۹ اثر
بررسی شخصیت‌پردازی در داستان‌های خردسالان با تمرکز بر ۳۹ اثر

صفوراسادات رشیدی؛ محمد یحیایی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 65-86

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.2967

چکیده
  خردسالان به دلیل ویژگی‌های خاص ذهنی و شناختی دارای جایگاهی ویژه‌اند. ادبیات آنان نیز دارای خصوصیات منحصر به فردی است، چرا که این گروه معمولاً قادر به خواندن نیستند و با ادبیات با واسطه‌ی راوی یا داستانگو ...  بیشتر
نظریه‌ و نقد ادبیات کودک به روایت کتاب ماه کودک و نوجوان (1376 ـ 1380)
نظریه‌ و نقد ادبیات کودک به روایت کتاب ماه کودک و نوجوان (1376 ـ 1380)

مصطفی صدیقی؛ عاطفه جمالی؛ زهرا کهن سلوکلویی

دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 107-132

https://doi.org/10.22099/jcls.2016.3108

چکیده
  بررسی نظریه‎ها و نقدهای منتشر شده در نشریات نظری و تخصصی ادبیات کودک، می‌تواند در روشن شدن مسیر حرکت ادبیات کودک و تبیین نقاط قوت و ضعف جریان نقد و نظریه‌پردازی آن نقش مهمی داشته باشد. در این پژوهش‌ ...  بیشتر
شگردهای تمرکززدایی در تصویر و برهم‌کنش متن و تصویر در کتاب‌های تصویری‌
شگردهای تمرکززدایی در تصویر و برهم‌کنش متن و تصویر در کتاب‌های تصویری‌

سمانه قاسمی

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، ، صفحه 123-150

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2981

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی شگردهای تمرکززدایی در تصویر و هم‌چنین برهم‌کنش میان متن و تصویر در کتاب‌های کودکان است. اصطلاح تمرکززدایی نخستین بار از سوی خسرو‌نژاد (1382) در تشریح نظریه‌ی معصومیت و تجربه ...  بیشتر
بررسی تطبیقی کتاب های داستانی- تصویری عربی، فارسی و انگلیسی بر مبنای شگردهای تمرکززدایی با نگاهی به داستان های: کاموای اضافی، کرم سه نقطه، و قصه قبل از خواب
بررسی تطبیقی کتاب های داستانی- تصویری عربی، فارسی و انگلیسی بر مبنای شگردهای تمرکززدایی با نگاهی به داستان های: کاموای اضافی، کرم سه نقطه، و قصه قبل از خواب

بشری سادات میرقادری؛ حمید احمدیان

دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، ، صفحه 151-174

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2934

چکیده
  چکیده: یکی از مهم‌ترین ساز و کارهایی که ادبیات کودک از آن بهره می‌گیرد تا بامخاطبِ خویش ارتباطی خلاقانه برقرار کرده و زمینه‌سازِ تفکر خلاق در وی شود، ویژگیِ تمرکززدایی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی ...  بیشتر
بررسی موضوع‌ها و درون‌مایه‌های موجود و تهی داستان‌های کودک پنجاه داستان برگزیده شورای کتاب کودک
بررسی موضوع‌ها و درون‌مایه‌های موجود و تهی داستان‌های کودک پنجاه داستان برگزیده شورای کتاب کودک

منصوره صداقت؛ فریبا خوشبخت؛ محبوبه البرزی

دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22099/jcls.2015.2010

چکیده
  داستان‌های کودکان می‌توانند موضوع‌های متفاوت یا مشابهی را دربرگیرند، اما آن‌چه‌ باعث تنوع داستان‌ها می‌شود، درون‌مایه‌‌ی آن‌هاست. درون‌مایه، تفسیر و دوباره‌سازی موضوع به‌وسیله‌ی نویسنده ...  بیشتر
یک داستان: چند مترجم: چند راوی
یک داستان: چند مترجم: چند راوی

سمیه دل زنده روی

دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 27-48

https://doi.org/10.22099/jcls.2014.1626

چکیده
  هنگام خواندن متن های روایی ترجمه شده تنها صدای راوی متن اصلی نیست که به گوش ما می رسد بلکه صدای مترجم نیز به عنوان راوی ترجمه با آن ترکیب شده است. صدای مترجم به شکل های مختلف از طریق عناصر فرامتنی و زبانی ...  بیشتر
بررسی مفهوم توانمندسازی در داستان‌های احمد اکبرپور
بررسی مفهوم توانمندسازی در داستان‌های احمد اکبرپور

فریده پورگیو؛ فاطمه فرنیا

دوره 4، شماره 1 ، مرداد 1392، ، صفحه 113-136

https://doi.org/10.22099/jcls.2013.561

چکیده
  احمد اکبرپور(1349) با سبک و شیوه­ی روایتی پست­مدرنش در داستان‌های کودک و نوجوانان خود، تحول عظیمی را در ادبیات کودک معاصر کشورمان ایجاد کرده است. در داستان‌های او معمولاً رابطه­ی جالبی میان نویسنده، ...  بیشتر
بررسی تصویر دشمنان ملّت در شعر کودکانه‌ی نسیم شمال
بررسی تصویر دشمنان ملّت در شعر کودکانه‌ی نسیم شمال

محمود صادق زاده؛ طاهره تقوی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 41-58

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.555

چکیده
  یکی از ابعاد مهم عصر مشروطه، پیدایش ادبیات سیاسی و شعر مردمیست. شاعران فراوانی در مقابل گروه اندکی که هنوز شعر بازگشتی می‌سرودند، به زبان مردم و برای آنان شعر سرودند و هم‌آوا با مشروطه‌خواهان، فریاد ...  بیشتر
بررسی تطبیقی ساختار و درون مایه‌ی لالایی‌ها‌ی فارسی و عربی
بررسی تطبیقی ساختار و درون مایه‌ی لالایی‌ها‌ی فارسی و عربی

حسین کیانی؛ سعیده حسن شاهی

دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 91-114

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.553

چکیده
  لالایی ­ها نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه میان مادر و کودک است که طیف­های گوناگون از آرزوها، گلایه­ها، و نیایش­های مادرانه را درخود دارد و سینه به سینه از نسل­های گذشته به امروز رسیده است. با وجود ...  بیشتر
در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»
در جست‌وجوی استقلال انتخاب متن‌های ادبی مناسب برای برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»

جواد فرزان فر؛ یحیی قائدی؛ میرعبدالحسین نقیب زاده؛ علیرضا محمودنیا

دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 125-155

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.440

چکیده
  مقاله­ی حاضر برای این­که نشان دهد برنامه‌ی «فلسفه برای کودکان»، می­‌تواند برای رسیدن به هدف عمده‌ی خویش یعنی دست­یابی به استقلال از داستان­‌های موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل ...  بیشتر
جهان تازه استقلال‌یافته‌ی کودکان: جستاری در انسان‌شناسی ادبیات کودک
جهان تازه استقلال‌یافته‌ی کودکان: جستاری در انسان‌شناسی ادبیات کودک

شهرام پرستش

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 31-54

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.450

چکیده
  تمایز مهم­ترین مؤلفه­ی مدرنیته است که بزرگان علوم اجتماعی از امیل دورکیم گرفته تا پییر بوردیو بر آن تأکید کرده­اند. بر مبنای این رویکردهای نظری می­توان جهان کودکان را با توجه به تأخر تکوین عینی ...  بیشتر
بررسی تحلیلی سیر نقد ادبیات کودک و نوجوان در ایران با نگاهی آسیب‌شناسانه به قالب‌های نقد
بررسی تحلیلی سیر نقد ادبیات کودک و نوجوان در ایران با نگاهی آسیب‌شناسانه به قالب‌های نقد

مهدی حجوانی

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 75-99

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.452

چکیده
  مقاله‌ی حاضر، ضمن مروری بر جریان نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران از مشروطه تا کنون، نشان ‌داده است که این جریان هرچند رو به رشد بوده اما با رویکردی آسیب‌شناسانه، بیشتر بر دو قالب‌ ویژه تاکید داشته است: ...  بیشتر
بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک ایران تحلیل محتوای 9 کتاب داستان
بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک ایران تحلیل محتوای 9 کتاب داستان

فریبا خوشبخت

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 129-141

https://doi.org/10.22099/jcls.2012.454

چکیده
  هدف از مطالعه­ی حاضر بررسی مفهوم مرگ در سه جنبه­ی زیست­شناختی (بازگشت‌ناپذیری، اجتناب­ناپذیری، غیرعملکردی و علیت)، فرهنگی و عاطفی(ترس، ناراحتی، عصبانیت، اشتیاق، گناه، تکذیب، شک و سردرگمی) در ...  بیشتر