دوره 15 (1403)
دوره 14 (1402)
دوره 13 (1401)
دوره 12 (1400)
دوره 11 (1399)
دوره 10 (1398)
دوره 9 (1397)
دوره 8 (1396)
دوره 7 (1395)
دوره 6 (1394)
دوره 5 (1393)
دوره 4 (1392)
دوره 3 (1391)
دوره 2 (1390)
دوره 1 (1389)
کلیدواژهها = ادبیات کودک
تعداد مقالات: 19
بازنمایی مؤلفههای حفاظت از محیطزیست در رمان اشباح جنگل سوخته
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1403
چکیده
نقد بومگرا مطالعهای بینارشتهای است که به بررسی تعاملات میان انسان و طبیعت در آثار ادبی میپردازد و تلاش دارد، نحوة بازتاب و تأثیرگذاری این تعاملات را در ادبیات تحلیل کند. این رویکرد از طریق ادبیات ... بیشتربررسی تطبیقی آموزههای تعلیمی در اشعار ابراهیم ابوطالب و ناصر کشاورز
دوره 15، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 167-194
چکیده
بررسی تطبیقی آموزههای تعلیمی در اشعار ابراهیم ابوطالب و ناصر کشاورز چکیدهپژوهش حاضر با ماهیتی تطبیقی و میان رشتهای دربارهی آموزههای تعلیمی در آثار «ابراهیم ابوطالب» شاعر برجستهی کودک ... بیشتردیدگاه: گفتوگو با طرف سوم دربارهی تنگناهای ادبی و فلسفی در ترویج و تحقیق فبک در ایران
دوره 10، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 169-200
چکیده
هدف مقالهی حاضر گفتوگو با مروجان، محققان، دانشجویان و علاقهمندان فلسفه برای کودکان در ایران دربارهی تنگناهای ادبی و فلسفی است که برخی مروجان و محققان این قلمرو با آن مواجهند. به این منظور با بررسی ... بیشتربررسی تطبیقی کهن الگوی کودک در قصه های کامل کیلانی و صمد بهرنگی بر مبنای نقد کهن الگویی (نمونه موردی 10 داستان از هر نویسنده)
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 123-148
چکیده
نقد کهنالگویی که برگرفته از آرای روانشناسانهی کارل گوستاو یونگ است، در دوران معاصر از روشهای مدرن نظریهی نقد ادبی تطبیقی بر پایهی نقد روانشناختی بهشمار میرود که توجه بسیاری از منتقدان ... بیشترلذت و اقتباس
دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 121-142
چکیده
بررسی پژوهشهای انجامشده در زمینهی اقتباس، نشانگر آن است که هرچند پژوهشگران به سادهنویسی و بهکارگیری عنصرهای داستانی در بازنویسیها توجه کردهاند و بازنویسان نیز کم و بیش از این ملاکها در ... بیشتربررسی چگونگی توجه به حقوق کودک در داستان بچههای قالیبافخانه «با تأکید بر حقوق کاردر نظام حقوقی ایران و اسناد بینالمللی»
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 93-116
چکیده
کار کودکان یکی از اساسیترین معضلات اجتماعی عصر حاضر است. این پدیده هرچند درگذشته نیز وجود داشته،اما امروزه به دلیل تغییرات نظامهای اقتصادی،اجتماعی و خانوادگی بیشتر مورد توجه است. در این میان ادبیات ... بیشتربررسی شخصیتپردازی در داستانهای خردسالان با تمرکز بر ۳۹ اثر
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 65-86
چکیده
خردسالان به دلیل ویژگیهای خاص ذهنی و شناختی دارای جایگاهی ویژهاند. ادبیات آنان نیز دارای خصوصیات منحصر به فردی است، چرا که این گروه معمولاً قادر به خواندن نیستند و با ادبیات با واسطهی راوی یا داستانگو ... بیشترنظریه و نقد ادبیات کودک به روایت کتاب ماه کودک و نوجوان (1376 ـ 1380)
دوره 7، شماره 1 ، مرداد 1395، ، صفحه 107-132
چکیده
بررسی نظریهها و نقدهای منتشر شده در نشریات نظری و تخصصی ادبیات کودک، میتواند در روشن شدن مسیر حرکت ادبیات کودک و تبیین نقاط قوت و ضعف جریان نقد و نظریهپردازی آن نقش مهمی داشته باشد. در این پژوهش ... بیشترشگردهای تمرکززدایی در تصویر و برهمکنش متن و تصویر در کتابهای تصویری
دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، ، صفحه 123-150
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی شگردهای تمرکززدایی در تصویر و همچنین برهمکنش میان متن و تصویر در کتابهای کودکان است. اصطلاح تمرکززدایی نخستین بار از سوی خسرونژاد (1382) در تشریح نظریهی معصومیت و تجربه ... بیشتربررسی تطبیقی کتاب های داستانی- تصویری عربی، فارسی و انگلیسی بر مبنای شگردهای تمرکززدایی با نگاهی به داستان های: کاموای اضافی، کرم سه نقطه، و قصه قبل از خواب
دوره 6، شماره 1 ، آبان 1394، ، صفحه 151-174
چکیده
چکیده: یکی از مهمترین ساز و کارهایی که ادبیات کودک از آن بهره میگیرد تا بامخاطبِ خویش ارتباطی خلاقانه برقرار کرده و زمینهسازِ تفکر خلاق در وی شود، ویژگیِ تمرکززدایی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی ... بیشتربررسی موضوعها و درونمایههای موجود و تهی داستانهای کودک پنجاه داستان برگزیده شورای کتاب کودک
دوره 5، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 107-128
چکیده
داستانهای کودکان میتوانند موضوعهای متفاوت یا مشابهی را دربرگیرند، اما آنچه باعث تنوع داستانها میشود، درونمایهی آنهاست. درونمایه، تفسیر و دوبارهسازی موضوع بهوسیلهی نویسنده ... بیشتریک داستان: چند مترجم: چند راوی
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 27-48
چکیده
هنگام خواندن متن های روایی ترجمه شده تنها صدای راوی متن اصلی نیست که به گوش ما می رسد بلکه صدای مترجم نیز به عنوان راوی ترجمه با آن ترکیب شده است. صدای مترجم به شکل های مختلف از طریق عناصر فرامتنی و زبانی ... بیشتربررسی مفهوم توانمندسازی در داستانهای احمد اکبرپور
دوره 4، شماره 1 ، مرداد 1392، ، صفحه 113-136
چکیده
احمد اکبرپور(1349) با سبک و شیوهی روایتی پستمدرنش در داستانهای کودک و نوجوانان خود، تحول عظیمی را در ادبیات کودک معاصر کشورمان ایجاد کرده است. در داستانهای او معمولاً رابطهی جالبی میان نویسنده، ... بیشتربررسی تصویر دشمنان ملّت در شعر کودکانهی نسیم شمال
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 41-58
چکیده
یکی از ابعاد مهم عصر مشروطه، پیدایش ادبیات سیاسی و شعر مردمیست. شاعران فراوانی در مقابل گروه اندکی که هنوز شعر بازگشتی میسرودند، به زبان مردم و برای آنان شعر سرودند و همآوا با مشروطهخواهان، فریاد ... بیشتربررسی تطبیقی ساختار و درون مایهی لالاییهای فارسی و عربی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 91-114
چکیده
لالایی ها نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه میان مادر و کودک است که طیفهای گوناگون از آرزوها، گلایهها، و نیایشهای مادرانه را درخود دارد و سینه به سینه از نسلهای گذشته به امروز رسیده است. با وجود ... بیشتردر جستوجوی استقلال انتخاب متنهای ادبی مناسب برای برنامهی «فلسفه برای کودکان»
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 125-155
چکیده
مقالهی حاضر برای اینکه نشان دهد برنامهی «فلسفه برای کودکان»، میتواند برای رسیدن به هدف عمدهی خویش یعنی دستیابی به استقلال از داستانهای موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل ... بیشترجهان تازه استقلالیافتهی کودکان: جستاری در انسانشناسی ادبیات کودک
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 31-54
چکیده
تمایز مهمترین مؤلفهی مدرنیته است که بزرگان علوم اجتماعی از امیل دورکیم گرفته تا پییر بوردیو بر آن تأکید کردهاند. بر مبنای این رویکردهای نظری میتوان جهان کودکان را با توجه به تأخر تکوین عینی ... بیشتربررسی تحلیلی سیر نقد ادبیات کودک و نوجوان در ایران با نگاهی آسیبشناسانه به قالبهای نقد
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 75-99
چکیده
مقالهی حاضر، ضمن مروری بر جریان نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران از مشروطه تا کنون، نشان داده است که این جریان هرچند رو به رشد بوده اما با رویکردی آسیبشناسانه، بیشتر بر دو قالب ویژه تاکید داشته است: ... بیشتربررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک ایران تحلیل محتوای 9 کتاب داستان
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1389، ، صفحه 129-141